torsdag, december 31, 2009

decenniets bästa (svenska) låt/ar

Efter alla listor så har jag försökt klura ut min absoluta svenska favorit de senaste TIO åren. Det går lite sådär. Inklusive alla utländska då? Nja. Det är ju olika från dag till dag. (Är det inte det för alla människor?) Dessutom kan jag jag ju med stor svårighet försöka nejla (naila, sätta) det gångna årets bästa låt. Bästa låten på ETT år. (Är ni med på matten?)

Hur som helst.

Jag chansar på att min svenska favoritlåt är skriven av bob hund, Thåström, Hell on wheels eller Ossler.

Den utlänska måste nog vara skriven av Nine Inch Nails, Sigur Rós, Radiohead eller Depeche Mode. Otippat? Nej, jag vet.

Här är en skiva och en låt som jag inte trodde att jag skulle lyssna på men som jag lyssnar på:
Bat For Lashes – Two Suns (bästa spår: Daniel och Glass)
This Mortal Coil – Song To The Siren (versionen är från 1986, det hade inte jag fattat...)

Nästa år lyssnar jag nog på
Jónsi från Sigur Rós

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag tror att du egentligen menar att kontaktannonshumpa är årtiondets bit.

superkryp sa...

Det ringer en klocka nånstans. Den ringer och avslöjar en ... TUNNIS!