måndag, december 17, 2007

julmuzak

Har lyssnat på julmusik hela dagen, så nu tror jag att jag håller på att spy på skräpet.

Ändå undrar jag, vad ska man lyssna på för julmusik? Jag har försökt med Frankies julskiva, Elvis’ dito, ja till och med Johnny Cash’ christmas-junk. Men inget funkar på mig, jag får ingen julkänsla ändå. "Det hjälper inte mig", som Lillkrypet brukar säga.

Försök inte med nåt svenskt, varken Bosse Larsson eller Just D, tack, men annars emottages tips mer än tacksamt, tårögt, i princip!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Men tyskarna från lund då?

Fresh prince "summer time" har alltid har en lite julig känsla för mig, fråga mig inte varför.

Har inte Bing Crosby gjort en klassiker? Eller varför inte fixa soundtracket till nightmare before christmas.

Anonym sa...

Ramones ~~ Merry Christmas

Bjällerklang o grejer.

superkryp sa...

Tack för tipsen! :)

p. sa...

sufjan stevens "hark! songs for christmas" -- tre skivor (!) med riktigt bra låtar, från 2005 tror jag...

p. sa...

och gratis, för tusan:
http://www.confabulators.com/2005/its-an-early-christmas-for-sufjan-fans

ande sa...

Det är Jul med Egon som gäller!

eller

Christmas with the Rat Pack

eller

Phil Spector - A Christmas Gift For You

fast

Little Drummer Boy med Bowie & Bing är skön och julig också, förstås!
http://www.youtube.com/watch?v=_zMhSjDqvRs

Puckohue sa...

Jag brukar få rätt stämning med Clean up for Christmas med Aimee Mann och Fairytale of New York med The Pogues.

ande sa...

Antivariant:

Ebba Grön - Nu släckas tusen människoliv

nu släckas tusen människoliv
på jordens mörka rund
och tusen tårar trillar ner
på himlens djupblå grund

du stjärna över stockholmshem
låt ditt kalla ljus
få lysa över dom som ej
har nånstan att bo

i varje hjärta armt och mörkt
blir ensamheten störst
när överflödet väller ut
i signad juletid

och över stad och land ikväll
ett stilla stålblå sken
lyser upp vårt vardagsrum
med kalle piff och puff