lördag, juli 05, 2008

glömt

FILMER

Såg In Bruges häromdagen och gillade den. Jättemycket! Har vanligtvis problem med Colin Farrell, men i den här rollen är han - för att använda ett moget uttryck - svinbra.

Såg Shoot 'Em Up oxå. Pinsamt nog tyckte jag att den funkade, för vaddå, det är en pang-pang-film. Hur kul kan det bli... Har redan skrivit att jag har ändrat åsikt om Clive Owen och här är han oxå bra. Jag tror att det är hur han pratar som jag gillar.

Såg Försökte se Sweeney Todd men det gick inte. Försökte en dag senare, men det gick inte då heller. Efter tredje försöket - när jag möttes av Johnnys sång, det kändes som att de sjöng »... in London ...«-nånting - raderade jag filmen från ippen. Det funkar inte.

Superhero Movie. Ja, vad trodde jag. Ingenting för mig, så klart.

Funny Games U.S. var bra - mer väntan på spänning än spänning, kanske - men jag kan inte låta bli att reta mig på Michael Pitt. Dels för rollen (och kanske lika mycket för hans roll i Murder by Numbers), dels för hans utseende. Jag klarar inte av hans creepy eyes eller vad-det-nu-är-för-nåt han gör med munnen när han plutar lite. Elakartade rysningar. (Men det kanske är bra i det här fallet...?)

BÖCKER

Jag som tänkte att jag skulle läsa bok efter bok den här sommaren har bara kommit igenom två.

Människohamn. Inte lika bra som »Låt den rätte komma in«, men det blir det kanske aldrig igen!? Gillade den ändå. Turligt nog läste jag inte recensionen - med spoilers - innan jag läste boken.

De senaste dagarna har jag ömsom läst och ömsom lyssnat på Svensk Maffia. Lite spännande att återminnas hur stämningen (i samhället) var när jag åkte hoj, med MC-kriget i (halv)full blom.

Killen som läste boken uttalade ordet strategi med g:et som gi (tänk franskt guy) i stället för schi, men helt plötsligt, på sidan 297 (tror jag), så sa han »strateschi« och jag jublade.

Inga kommentarer: