söndag, januari 10, 2010

sherlock holmes

Robert Downey Jr är knappast min Sherlock Holmes. Det gör ingenting, så länge han är Robert Downey Jr och är så bra som han brukar vara. Det är han! London ser ut som det ska se ut (vad fan vet jag om hur London såg ut...?). Banne mig om de inte har återupplivat titelsekvensen från »min« Sherlock i en scen. Eller i alla fall inspirerats av.

När jag såg trailern så tänkte jag: »Guy Ritchie, ja, kanske det ändå«. Han kan ju göra bra filmer, han är bara inte så van vid det. Det är inte helt lätt att föreställa sig hur det skulle bli en bra Sherlock Holmes av Robert Downey Jr (eller en bra Dr. Watson av Jude Law, för den delen) och nja, det känns på sätt och vis inte alls som Sherlock Holmes … men ändå gör det det. Framför allt i de depraverade scenerna hemma hos honom. Mina favoritstunder är när man får se Holmes slutledningsförmåga in action. De scenerna är verkligen Guy Ritchies hemmaplan. Han applicerar sin stil perfekt och gör sin Sherlock till min.

Sherlocks helt nya, sportiga sida känns mig däremot helt främmande. Någon som vill visa upp en deffad mage? Well well, scenen är grymt bra ändå. Lovar. Jude Laws Dr. Watson då? Jag gillar honom. Han är en yngre Watson än man är van vid men det fungerar riktigt bra. Samspelet mellan Watson och Holmes är över lag kanonbra. En annan sak, den är rolig också. Faktum är att jag hade en mycket bättre upplevelse än när jag såg Avatar. Se och/eller se om! Jag vill ha en SH2.

Inga kommentarer: