onsdag, juni 20, 2007

ewww

Läste det här på Allt om mats hemsida. Fråga mig inte vad jag gjorde där.

Fråga: När jag knäckte ett ägg fick jag se något långt och vitt. Jag trodde först att det var tråden som håller gulan på plats, men såg sedan att det var en mask. Vad kan det vara för sorts mask?

Svar: Vi lät frågan gå vidare till professor Marie-Louise Danielsson-Tham på Restauranghögskolan i Grythyttan. Hon svarar så här: – Det är med all säkerhet hönans spolmask som fanns i ägget. Hönor har inälvsparasiter precis som hunden och katten, men dem avmaskar vi. Hönor både värper och bajsar genom den så kallade kloaken, i den mynnar både tarmen och äggledaren. Den här masken har gett sig ut på vandring genom tarmen och ut i kloaken. Där har den valt fel tillbakaväg och i stället vandrat upp i äggledaren. I körtlarna på äggledaren bildas äggvita och masken har då kapslats in i äggvitan. Den är helt ofarlig så man behöver inte bli skärrad över att hitta en spolmask. Visst är det otrevligt, men det är också mycket ovanligt. Som forskare har jag alltid drömt om att få hitta en mask i ett ägg.

6 kommentarer:

Åsa sa...

Åh nej, nu kommer jag noja över masken i ägget för all framtid.

Anonym sa...

näää..............

p. sa...

uäk. men jag gillar det där "som forskare har jag alltid drömt om att få hitta en mask i ett ägg" -- det är så härligt engagerat. om jag var forskare så skulle jag ändå drömma om att aldrig hitta en jävla mask i ett ägg

FiaMeKnuff sa...

åh fy fan vad äckligt!! nu kommer jag då inte äta ägg någe mera!

Anonym sa...

Gah jag kläckte just ett ägg i stekpannan och det var en mask där, så jäkla äckligt, kastade alla ägg.

superkryp sa...

Å fy fan!