söndag, april 22, 2007

windows-delning

Skulle nyss föra över några (gigabyte) filer mellan mac:en och pc:n men fick det inte att funka. Dessförinnan satt jag vid frukostbordet och funderade på om systemadministration skulle vara min grej. Jag tror att jag fick svaret på det tråkigaste tänkbara sätt. Jag satt och surade, och hatade datorer. Sen råkade jag snubbla över lösningen. Jag har bytt datornamn för att typ skoja med mrs någon gång och sen inte förstått att det officiella namnet ändå är det första datornamnet. Ett litet ps i instruktionerna skulle inte riktigt ha gjort nåt. Så här kommer det.

ps. Om du ska dela ut Mac OS X-filer till en Windows-dator, se till att du använder "kortnamn" och inte "namn" (om du mot förmodan är så jävla dum att du byter namnet på datorn) när du loggar in dig från pc:n.

Slutgnällt (för stunden).

Inga kommentarer: