tisdag, juni 06, 2006

låt google bestämma

Ibland (eller oftast), när jag är osäker på stavning brukar jag låta Google bestämma hur jag ska stava ordet. Men ibland bestämmer jag själv. Idag fick jag analog hjälp. Jag blev plötsligt osäker på hur ordet spagetti stavades. Jag tänkte spaghetti, men de runt omkring tyckte att jag skulle skippa H:et. Sagt och gjort.

Nu kollade jag vad Google ansåg:
Resultat 1 - 10 av ungefär 1 810 000 vid sökning efter spagetti.
Resultat 1 - 10 av ungefär 22 500 000 vid sökning efter spaghetti.

Så, borde jag ha stavat med eller utan H?

4 kommentarer:

Plast-ankan sa...

Om man söker på enbart svenska sidor blev resultatet:
117 000 på spaghetti
169 000 på apagetti

Och du skulle väl skriva på svenska? I en engelsk text skulle jag skriva spaghetti.

Anonym sa...

märkligt att det blev så många träffar på APAGETTI.. är det strimlada apa?

Jag inser att jag skulle skriva spaghetti med h:et, det såg så naket och kallt ut utan.

Anonym sa...

Helt klart ska det stavas med ett h i mitten, men det kanske är dags för en liten språkreform? Onödiga bokstäver är ett gissel.

I stort sett menlös sa...

Lite som att skriva sörvis i stället för service.
Heja Sverige och svenskan!
;p