fredag, april 28, 2006

höjden av nördighet

En rätt vanlig fredagkväll, det kunde lika gärna ha varit för fem år sedan.

Hustrun sover i soffan, barnet spelar "Zelda: Ocarina of Time" och jag läser - Svenska skrivregler!

Jag inser att jag är rätt kass på att skriva korrekt svenska. Jag tror att de flesta läsarna förstår vad jag skriver. (Att ni inte förstår vad jag menar är en helt annan sak.) Jag brukar inte använda citationstecken för att markera titlar t.ex. Pinigt. Jag har fram till idag inte ens vetat att vissa ord som förkortas ska ha en punkt efter sig, som t.ex. och etc. t.ex. medan som förkortas genom att man låter första och sista bokstaven stå kvar (sammandragning) inte ska avslutas med punkt. Doktor ska alltså bara förkortas dr utan punkt efter. I sht (i synnerhet) likaså. I sht ser förjävligt ut, tycker jag.

Alltså, vilken nördig jävla läsning. Jag inser det, det gör jag. Men det känns lite corny mysigt att sitta och förkovra sig i stället för att fortsätta smälla i sig cola, chips och ostisar.

1 kommentar:

Anonym sa...

En perfekt fredagkväll i Gröndal skulle kunna innehålla en kombination av cola, chips, ostisar och Svenska skrivregler.