lördag, april 08, 2006

kass svenska

Jag är ingen världsmästare i det svenska språket, men när jag läser en av Sveriges mest lästa bloggar och ser stavningsfel efter stavningsfel och meningsuppbyggnadsfel efter meningsuppbyggnadsfel och dessutom ordvitsar på lågstadienivå (mina brukar åtminstone vara på mellanstadienivå... Eller hur!) så blir jag så jävla matt. När till och med Word är bättre på svenska (kanske förutom just meningsuppbyggnadsdelen). Har man bara "några" läsare är det väl skit samma, eller nåt. Eller, det är så jag resonerar i alla fall.

Jag fattar det inte. Vilka läser? Är det mellanstadiebarn? Eller vuxna på samma intellektuella nivå som ett mellanstadiebarn? Folk som inte vill tänka själva (för det finns ingenting att reflektera över). Vilka är det som vill bli korvstoppade?

Ungefär såhär spännande tycker jag det är att läsa den bloggen: Jag tittar ut genom fönstret. Solen skiner ner på betongen, den är gul. (Eh, kanske ett lite för krystat syftningsfel, men typ den nivån.) Asfalten är grå. Trottoaren är grå. Jag öppnar dörren. Jag går ut genom dörren. Jag stänger dörren efter mig. Jag tar fram nycklarna, jag tittar på nycklarna, jag försöker komma ihåg vilken nyckel som hör till vilket hål, etc.

Jag tycker inte att man måste vara världsmästare, men det skulle vara roligt om det var nån med bättre språkkänsla som folk fick upp ögonen för.

Bitter? Det måste ni väl ha fattat för läääänge sen...

ps. Det är svårt att veta hur många läsare man har eftersom räknaren "tror att" (räknar) samma läsare som återkommer som flera olika läsare, lite beroende på olika saker.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fortsättning följer...