söndag, september 24, 2006

betablockerare

För några år sedan pluggade jag med en tjej som, liksom jag, hade stora problem med muntliga redovisningar.

Hon käkade betablockerare mot någon sjukdom, typ... äh, kommer inte ihåg.

Senare, inför en redovisning, sade hon att hon var asnervis. Det blev hennes tur och hon pratade på som om hon aldrig gjort annat i hela sitt liv. Jag har hört talar om betablockerartricket hur länge som helst men inte prövat. Efter att ha sett henne hantera redovisningen så galant blev jag sugen på att testa.

Funkar det verkligen på riktigt?

Så häromdagen kom jag att tänka på dessa piller igen, när jag läste lite av en intervju med Scissor Sisters. Sångaren (Jake?) var helt körd av nervositet, lät det som, och fick rådet, av sångerskan (Ana?), att fixa betablockerare.

(Men... mm, jag fattar att det är bättre att lära sig att hantera situationen.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Blev lite nyfiken på det där med betablockerare, eftersom jag har precis samma problem.

http://www.musikerforbundet.se/smf/aktuellt/musikern/rampfeber_7_2005.pdf#search=%22betablockerare%20nervositet%22

Både bra och dåligt, men ingen långsiktig lösning...

Anonym sa...

Jag tror att man bör jobba med andra saker om man känner av sin nervositet. Betablockerare är ju hjärtmedicin och kanske lite väl häftigt.

En vän har använt dem på grund av att han hade svårt att sova och varva ner. Hans hjärta galopperade typ.