fredag, december 15, 2006

de, dem, före, innan, var, vart, bläk

Satt och läste lite språknörderi när jag kom att tänka på min gamla kompis Ms morsa, som rättade mig om jag sade "före" när jag borde ha sagt "innan" (eller tvärtom), "var" i stället för "vart" (eller tvärtom). Mina "de" och "dem" kunde hon inte rätta, eftersom jag säger "dom".

Löjligt nog kan man ofta läsa förklaringar till när de respektive dem skall användas, men hey, om man inte vet när det ska vara de eller dem, tror de på fullaste allvar att man har värsta superkollen på subjekt och objekt då...?!

Det lättaste tipset jag hittade om just de och dem är att byta ut de mot vi och dem mot oss. Då blir livet så mycket lättare för dem (oss, alltså) som har det svårt. Ett tips som min bror (Ande) tipsade om för några dagar sedan.

Hos Lotten finns det både tips om de eller dem, före eller innan och var eller vart i kommentarerna på den här bloggen. Inte så mycket om före eller innan, men nån kanske förstår eller tycker att det är spännande läsning. Ha ha.

1 kommentar:

Anonym sa...

nu för tiden räknas det som okej att använda "före" och "innan" som synonymer. det är användandet som styr reglerna, vilket innebär att om folk använder det på "fel" sätt, så ändras regeln så småningom.

skönt, tycker jag :)