torsdag, juli 20, 2006

hyresrätter

Kollar lite på lägenhetsbyten som folk vill göra.

Bytes: hyreslägenhet (stor som fan) bytes mot villa.

Betyder det här att de får en villa mot ett förstahandskontrakt eller att de får köpa villan billigare, eller vafan betyder det? Nån som vet som kan förklara, för det känns inte riktigt som att det gynnar hyresmarknaden överhuvudtaget...

Det jag inte riktigt förstår är att man får byta bort nåt som man inte äger. Man har ju bara rätt att hyra lägenheten, eller? Är det konstigt? Finns det en logisk förklaring? Är jag bara bränd?

Förklara gärna!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Detta är anledningen till att bostadmarknaden, framförallt i Stockholm, ser ut som den gör. Folk säljer sina hyreskontrakt till dyra pengar, byter till sig något bättre eller hyr ut lägenheten till någon som kan tänka sig betala några tusenlappar mer i hyra än vad som står på originalkontraktet. I Stockholm säger man inte upp sina hyreskontrakt. I Stockholm tänker man bara på sig själv.

superkryp sa...

Jo, precis. Och anledningen till att det är så är att alla tänker så. Tänk om alla visste (om det vore så väl alltså) att man kan få en lägenhet om man behöver en. Ja då skulle helt plötsligt folk släppa sina lägenheter.

Jag inser att det är en utopi. Särskilt nu, när så många betalar svarta stålar för förstahandskontrakt. Då är man nog inte så sugen på att lämna tillbaka lägenheten till värden...

Anonym sa...

"Om alla andra gör, gör jag också."

Trebarnspappan sa...

Jag snackade med en mäklare om det förut och han sa att för den som vill göra motsvarande byte så renderar inte hyresrätten ett faktiskt värde. Det som händer är att "värdet" på villan "sjunker" hos de potentiella köpare som har motsvarande de hyresrätter villaägaren söker.

Man kan säga att marknaden/klientelet förändras i.o.m. hyresrättskravet.

Tråkigt men ganska uppriktigt svar tror jag.