söndag, juli 09, 2006

golvläggning eller schack?

Idag började vi lägga köksgolvet.

Schackrutigt.

En del tycker säkert att det är uttjatat. Nioåringen tycker att det är Konsum. Jag tycker att det är kalas.

I alla fall ända tills det var dags att börja lägga det och hantverksnojan började mola i huvudet. Jag kan ju för fan inte lägga golv. Mrs tänkte nog ungefär likadant. Eller, näe, det gjorde hon nog inte, när jag tänker efter... Nåja. När det raka strecket var ritat och en halv liter lim låg påsmaskat på golvet var det dags att lägga plattorna efter det dragna, raka strecket. Nånstans halvvägs hade jag slirat iväg från det raka strecket (självklart måste jag ha lagt redan första plattan liiiiite snett) men inte alls så farligt. Andra raden gick förträffligt att lägga men sen...

Sen var det dags att börja kn... Nä, klura.

Det ritades fel och skars fel. Déjà vu? Sen skärpte vi oss och de få (men över min förväntan många) plattor som hanns med ritades, skars och lades med stor bravur.

Efter dagens värv hann jag till och med snacka bs med E & T och AW och få två underbara portioner putanesca-pasta.

Sent ikväll lade jag de sista sju plattorna som från och med imorgon vid lunchtid kommer att döljas av ugnen. 0:45 lade jag sista plattan för ikväll. Aj, mina armar.

Nu, ett bloggvarv och sen nanna kudden.

1 kommentar:

Trebarnspappan sa...

La köksgolvet hos svärmor. Golvoskuld som man var frågade jag alla "hantverkare" om råd. Alla hade olika tips som sa emot varandra. Så jag "dödade" undelaget med renoveringsgips, prajmade lite, smackade på lim och sen tuta och kör. Nu hatar jag den där plattan som inte sitter fast utan ligger där och glappar.

Apropå Coca Cola tycker jag gott att du kan installera någon messtjänst från någon annan än Microsoft på syrrans dator, tex ICQ (jag #293260=respect).