torsdag, februari 15, 2007

nu ska jag oxå skärpa mig

Precis nyss, på Konsum, råkade tioåringen välta ut två kexchoklad på golvet. Jag sade att han skulle sparka undan dem bara och inte lägga upp dem igen. Det var halvsaggigt på golvet och han råkade trampa på den ena när han plockade upp den andra.

Bakom mig i kön stod en beskäftig kvinna som lite för högt (för sig själv?) sade "konstigt att inte plocka upp efter sig om man har ner... bla bla bla". Jag sade någonting om att han råkade trampa på den ena kexchokladen och att jag inte skulle vilja köpa en trasig kexchoklad. (Ja, jag blev lite för arg.)

Det blev min tur och jag betalade och tänkte nä vafan vad trött jag är på folk som säger en tyst kommentar i stället för att ifrågasätta högt (antingen knipa käft eller protestera alltså), så jag sade åt henne att jag tyckte att han inte skulle ta upp den för att om det alltid ligger kexchoklad på golvet så kanske de som fyller den överfull, slutar fylla den så jävla mycket. En slags uppfostring alltså. Att de lär sig att "hyllan" a) inte står så bra där (i en trång passage) och b) att det är äckligt när det ligger kexchoklad i vintersagget. Hon blev nog lite rädd, vilket kan ha att göra med att jag troligen såg ut att vilja skicka henne till nödslakt (vilket, just då, inte var en tanke som så ute och cyklade).

Fortsättningsvis ska jag antingen knipa käft eller lägga mig i. Jag ska försöka att inte småmuttra för mig själv för det är en riktig jävla skitstil.

Mm, jag inser att ett alternativ är att lägga en lapp i en låda i Konsumentrén om att de ska "sluta proppa ner kexchoklad, för ingen vill köpa en kexchoklad som är täckt av vintersagg ändå".

Jag tycker fortfarande att det var fel av kärringen (som säkert var yngre än jag) att lägga tillbaka den vks- och hundbajsberikade kexchokladen, men det är jag det.

Inga kommentarer: