tisdag, maj 16, 2006

associationer

Apropå åttiotalet oroar jag mig lite för min associationsförmåga.

Musik som kom ut - och som jag lyssnade på - på åttiotalet associerar jag väldigt ofta till en person som jag iofs stötte på (kompis till kompis) en gång redan på åttiotalet (tror jag, men ev. var det -90 och inte -89 som jag tror...) men framför allt har levt med i femton år.

När jag lyssnar på musik associerar jag ofta till människor men då borde det - i de här fallen - vara till andra personer än till henne, men det är det inte.

Exempel på uppfuckade associationer: A-ha och Depeche Mode

Exempel på orörda associationer: The Cramps och The Sisters of Mercy (brorsan), Hell on wheels och The Cure (Elvis), Bauhaus (Gabbie), Black Sabbath och Led Zeppelin (Manx). Jag har säkert glömt en hel del, men oavsett det associerar jag mest musik jag hör, till Catherine.

Det är kanske inte så konstigt och typiskt för just mig? Jag vet inte, och det gör kanske inte ni heller?

ps. Jag vet inte riktigt var jag vill komma med det här heller, så om ni vet det kanske ni kan skriva det till mig...?! Tack!

3 kommentarer:

Anonym sa...

kanske handlar mer om vad som rör sig i din skalle än just den musiken? eller: känslomässig musikupplevelse - känslomässig association... kanske?

Anonym sa...

tack för att jag fick va me förresten. hoppas att det är depp-Cure å inte nån tramsig post
-86-Cure du tänker på ha ha

superkryp sa...

elvis: så kanske det är. och, angående att du fick vara med: jag bestämmer inte själv vad jag associerar till, i alla fall inte medvetet.