måndag, oktober 30, 2006

ledig

Kunde egentligen ta sovmorgon, men var uppe vaknade när en halvslö tupp (höna, snarare), som inte är ledig den här veckan, gick upp.

Tioåringen bränner (läser, alltså) Spindelmannen efter Spindelmannen som vi hämtade på mammas vind.

Tänkte först skriva morsans, men sen kom jag på att jag tyckte »morsan« lät så hårt när jag var liten. Jag tyckte att det lät som barnen som sade morsan inte tyckte om sin mamma. Lustigt. Det är ju ändå bara ett ord.

Håller på och tänker på skrivtekniska detaljer så att jag blir knäpp, t.ex.:

  • Punkter efter parenteser till exempel. Fult att ställa en fråga inom parentes och avsluta med punkt efter parentesen (men så ska det väl vara?). Fult.
  • Citat vid prat. Borde jag köra med pratminus (urk för det ordet, tankstreck kanske det heter)?
  • De tre punkterna som verkligen håller på att ta över världen. Jag älskar dem, men använder dem inte som Word (och Språknämnden) tycker. Det ska ju vara mellanslag och tre punkter i vissa fall och bara tre punkter om meningen blir avbruten. Typ såh... Asboring.
  • Citationstecken när man skriver ut titlar. Ett tag skulle man väl inte göra det? Eller är det olika stilar bara?
Ja ja. Sånt strunt upptar alldeles för mycket hjärnverksamhet. Jag vill vara svenskpunkare, skita i rätt och fel. Bara känslan finns där. Men så har jag ju den där ådran som tycker att det ska vara rätt oxå. (Jag vet inte ens om det är nåt som nån läsare märker. Det är säkert fel efter fel, både här och där. Fan!)

Nu måste jag fixa en (kaffe) latte. Men jag tror att jag har stakat ut vägen nu... (Nä, mellanslag och sen tre punkter borde det vara. Asfult!)

5 kommentarer:

Vanja sa...

Jag säger bara DELADE ORD.

AS IRRITERANDE

Anonym sa...

Neeeeeje. ABSOLUT inte mellanslag innan punkterna. DET är verkligen, VERKLIGEN asfult! (Jag tillbringar också ohälsosamt mycket tid på att fundera på de där sakerna.)

(En annan parentes: Drömde märkligt nog om dig och mrs häromnatten. Av någon anledning skulle jag bo hos er. Ni hade två barn, de tyckte båda två att jag var alldeles för smal. Du och mrs tyckte däremot att jag var alldeles för tjock. Ni hade ingen el heller, och det låg sladdar exakt överallt. Allt var väldigt konstigt. :) Hur gör man förresten med smileys inom parentes? Ser ut som om gubben har dubbelhaka. :))

superkryp sa...

:D

Du är välkommen hit när som helst. Det med sladdarna kunde verkligen ha stämt om jag inte hade samlat ihop dem lite i somras. Ett barn, men ditt undermedvetna hänger kanske inte med på att jag (vi?) växlar mellan att kalla honom tioåringen och S?! Hi hi.

Smileys inom parentes är en riktig slamkrypare. Om jag har dem sist i parentesen så brukar jag ha ett mellanslag mellan, för att försöka förtydliga, men oftast skriver jag nåt korkat för att dela upp det lite. (Såhär. :) Hi hi.) i stället för (Såhär. :) )

Alla varningsklockor i världen ringer för att du spenderar för mycket tid vid datorn!

Jag skulle gärna brottas med Språknämnden om det där med punkterna, men de verkar starka.

Till och med Bret Easton Ellis kör med [mellanslag] punkt punkt punkt (men punkterna (i The Informers som jag kollar i just nu är punkterna väldigt spretiga, typ mellanslag mellan varje punkt. Då finns det verkligen inget hopp. (Bret Easton bestämmer ju, som väl alla vet?)

Det känns VERKLIGEN J-Ä-T-T-E-B-R-A att du drömde om oss! Mera sånt! :D

Catherine sa...

min geekvarnare blinkar häftigt ;)

Anonym sa...

"Alla varningsklockor i världen ringer för att du spenderar för mycket tid vid datorn!" Damn right! :)