tisdag, oktober 10, 2006

superhjältefilmer

Är det för att jag har blivit äldre, eller kommer superhjältefilmerna aldrig upp i samma nivå som (Tim Burtons) Batman och Superman (den första med Christopher Reeve alltså)?

Visst, X-menfilmerna är klart okej och så klart spindelmannenfilmerna oxå. Batman Begins var ju oxå riktigt bra. Men man sitter ändå inte och gapar. Eller gör ni det?

Jag var råtaggad inför Batman Begins och ville verkligen att det skulle sparka alla mina gamla favvofilmer på ballarna. Men gjorde den det?

Näe, det gjorde den inte. Inte riktigt. Den var ju bra (så klart), men inte så--jävla--bra som jag ville att den skulle vara (alltså så bra den borde vara) med tanke på regissör, skådespelare, etc. Jag tror att det beror på att Memento var så sjukt bra och att mina förhoppningar därför var skyhöga.

Hmm. Vad tänkte jag mer på...?! Jo.

Första Spider-Man hade nästan allt det där. När Peter Parker står framför spegeln och gillar sina nya muckler till exempel.

Mitt problem med Spider-Man var att jag var tvungen att tänka bort det trista i att jag hade väntat i hela mitt vuxna liv på en Spindelmannenfilm. En film där jag hade föreställt mig Michael Biehn (hjälten i Terminator, ni vet, min favvobirollskille) som Peter Parker, i en huvudroll han så väl förtjänat att få göra! Och, mm, en James Cameron-film, tänkte jag, så klart...

Å andra sidan var jag en av spånskallarna som tyckte att Pierce Brosnan skulle bli en underbar James Bond. (Remington Steele var ju jääättebra.) Det kanske han blev, det vet jag inte riktigt. Jag ville nog hellre ha kvar kakan (jag delade den säkert ändå med flera miljoner andra som tänkte så när Remington Steele gick...) än käka upp den, i det fallet.

Precis samma sak råkar nu min bästis Elvis ut för, med Daniel Craig. Undrar om hon kommer tycka lika bra om honom när han verkligen blir (ännu mer) allmän egendom. Knappast! Nä nä föh nä nä!

Kom jag fram till nåt? Näe, jag gjorde väl inte det?

ps. Jag inser att jag inte har länkat till allt junk som jag borde. Eller oxå är det lite väl mycket länkar redan nu.

2 kommentarer:

ande sa...

Sen blev ju aldrig X-Mendreamteamet Kurt Russel som Wolverine, Tom Cruise som Cyclops och (mitt förslag i alla fall) Nicole Kidman som Jean Grey av heller.
Det var synd.

superkryp sa...

Mm, det var oxå VERKLIGEN synd. Men det blev i alla fall rätt Xavier!