söndag, januari 07, 2007

michael york


När jag var liten var jag helt stekt på science fiction-filmer. Pappa var tekniknörd (eller jag vet inte riktigt om han var det egentligen, det var nog kanske inte tekniken utan vad tekniken erbjöd som han var mest intresserad av, alltså att kunna se film hemma).

Jag, syrran och brorsan åkte ut till Märsta - från Huddinge - varannan helg. Jag vet att man kunde hyra filmer på flera ställen i Märsta, redan på den tiden, men mest kommer jag ihåg en liten kiorre som låg på torget (vad det nu heter). De hade ett litet flip-flop-album med filmtitlar som de hade inne. Utbudet var ganska begränsat, så på sommarlovet (när vi var hos pappa i typ en vecka i stöten) hade vi hyrt i princip varenda rulle i det där albumen. I alla fall alla filmer som jag fick se.

Jag brukade vilja hyra science fiction-filmer, typ Battlestar Galactica (med Lorne Greene från Bröderna Cartwright). Sedan kommer jag ihåg Logan's Run. Jag kommer så väl ihåg att jag tyckte att Michael York såg så - i brist på ett bättre ord - representabel ut. Jag vet inte ens riktigt vad jag vill ha sagt. Rollerball är en annan sån film som fick mig att älska science fiction.

Heja science fiction-filmer!

och

Heja pappa!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har väl lite svårt för Michael York, han ser proper och andravärdskrigstysk-aktig ut (han skulle ha passat i Örnnästet). Men det är ju inte hans fel!