måndag, november 06, 2006

feschlig, icke!

Läste att nån översatte det sköna, värmländska (?) ordet feschlig till försikig, och det stämmer nog rätt så bra. Jag kände mig lite feschlig idag när jag, ja läs själva...

Mrs och jag pratade om rädsla för vinterkräksjukan (vks) och att man (vi) har varit onödigt försiktiga på olika, tramsiga sätt, men att hon försöker att arbeta bort det. Jag försöker oxå, på olika sätt. Jag käkar till exempel plockgodis. Det skulle jag näppeligen ha gjort förra året vid den här tiden på året. Då hade det bara snurrat vks, vks, vks i skallen.

Idag, i en Konsum-butik nära jobbet, hade de provsmakning av soppor. Eftersom jag var frusen tog jag en liten mugg. Precis när jag rundade hörnet sumpade tjejen (som ansvarade för provsmakningen) sleven i golvet. Hon böjde sig vant ned, rullade av lite hushållspapper och torkade av sleven innan hon fortsatte att hälla upp provsmakningsportioner i de små vita plastmuggarna. Fräscht (läs: vks), tänkte jag, det var nog inte första gången idag hon tappat och bara torkat av sleven idag...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Sist jag var på Max och fick en liten plastgaffel till min potatisgratäng räckte den finnige yngligen bakom disken över min gaffel EFTER ATT HA KLIAT SITT FINNIGA NYLLE MED DEN! Eeeeeeeeeeeeeeew. Vks-varningssignalerna ringde ljudligt. (Tillsammans med de ännu ljudligare wtf menar han att jag ska äta hans finn-goo-varningsklockorna.)

I stort sett menlös sa...

Det var ju inte så frächt, men jag tror inte att du behöver vara överdrivet rädd för just vinterkräksjuka i det fallet. Baciller har ofta lite svårt att överleva längre stunder utanför nåt behagligt ställe som; någons mage.

superkryp sa...

Emma: Fyyy vad vidrigt.

issm: Näe, och jag har inte fått vks än. (You'd (I'd) better knock! ...on wood.) Och tack för lektionen, jag vill få lite gratislektioner då och då. :)

The Female Dinousaur sa...

Prata inte om vks! Min "sluta-äta-lösgodis"-period har just inträtt. Och jag ÄLSKAR lösgodis...