tisdag, november 14, 2006

sköna överdrifter och le parkour

Jag och mrs brukar försöka gissa vad det heter, det här »nya« med att hoppa över hustak och knixa och greja - Le parkour. Gissa, alltså, för att vi hela tiden glömmer bort vad det heter. Jag gissar på de få franskklingande ord jag kan, typ, och det gör nog hon med, bara det att hon kan rätt många fler än jag. Den senaste tiden har vi helt enkelt kallat det för entourage. Tidigare brukade jag fastna på ord som »le trotteur«, men det har inte känts rätt. Det har inte varit rätt heller...

Ja ja.

Nu till överdriften. Jag tror att parkour kommer att bli lika stort som Internet. Minst! Alla kommer att parkoura inom några år. Morsan, farsan, farfar, moster, mysslingar och pysslingar. Läste i filmtidningen Empire att det är parkourare (det heter dessutom ett annat ord för en som sysslar med det - le traceur -, de är inte parkourare alltså, även om det är ett jättefint ord) med i senaste Bond-filmen och i nån annan film som oxå kommer nu/snart. Det är ju redan med reklamfilmer och Madonnas senaste video (förutom alla som håller på med det utan att bli uppmärksammade!). I tell you, större än Internet!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger som Ines - det där är bara en fluga

Anonym sa...

Har ni sett B13? Finns i videobutiken, kom för nåt år sen kanske - och har några riktigt coola vaddetnuheterscener! Jag och M kommer heller aldrig på att det heter parkour... :)

superkryp sa...

Vi har inte sett den. Spännande. :)